Pieczywo jasne czy ciemne?

Pieczywo to dla wielu osób jeden z posiłków w ciągu dnia, najczęściej jemy je na śniadanie lub kolację, ale jakie wybrać by nam nie szkodziło lub nie tuczyło. Jest wiele opinii, które pieczywo jest zdrowsze, jasne czy ciemne?

Na ciemne pieczywo trzeba zwracać uwagę, by nie kupić pieczywa zabarwionego. Często producenci pieczywa dodają do niego cykorii lub słodu. Taki chleb jest tak naprawdę białym chlebem. Ciemne pieczywo ma zdecydowanie więcej witamin i błonnika. Zawarte w ciemnym pieczywie włókna, są bardzo ważne dla naszego organizmu, ponieważ pomagają na utrzymanie właściwego poziomu cholesterolu. Włókna są bogate w witaminę B, która korzystnie wpływa na florę bakteryjną naszych jelit. Ciemne pieczywo jest nazywane pieczywem pełnoziarnistym lub razowym czyli powstaje z mąki z pełnego przemiału ziarna albo mąki razowej. Chleb razowy czy pełnoziarnisty posiada niski indeks glikemiczny co oznacza, że jest bardziej sycący i na dłużej zaspokaja apetyt. Pod względem kaloryczności jest również mniej kaloryczny od pieczywa jasnego. Poprzez zawarty w ciemnym chlebie błonnik nasze jelita lepiej pracują, obniża się nam cholesterol a wchłanianie cukru jest znacznie wolniejsze. Dodatkowo zawarta w ciemnym pieczywie witamina B ma bardzo dobry wpływ na wygląd skóry, włosów oraz paznokci, ponadto wpływa korzystnie na nasz układ nerwowy. W ciemnym pieczywie występuje również więcej magnezu, żelaza i cynku.

Ciemny chleb niestety nie jest dla wszystkich, gdyż jest ciężkostrawny oznacza to, że zawiera złożone węglowodany, które są przez nasz organizm wolnej trawione. Osoby chorujące na wrzody żołądka lub mające wrażliwy żołądek powinny unikać ciemnego pieczywa.

Natomiast biały chleb nie posiada tyle włókien co ciemny, jednak jest lepiej trawiony, ale za to dostarcza mniej błonnika do organizmu, co może powodować zaparcia. Dlatego też jasne pieczywo powinny jeść osoby chorujące na zespół jelita wrażliwego lub cierpiące na biegunki. Niestety jasne pieczywo pozbawione jest także wielu witamin i minerałów, gdyż produkowane jest z wysoko przetworzonej mąki. Jasny chleb ma również krótszy termin przydatności, praktycznie już po dwóch dniach nie nadaje się do jedzenia, natomiast ciemny chleb pozostaje długo świeży nawet około tygodnia. Białe pieczywo posiada także polepszacze smaku i zapachu oraz środki spulchniające, które sprawiają, że  pieczywo wygląda jak nadmuchane, ale za to bardziej apetycznie. Ma również wysoki indeks glikemiczny, wyższy nawet od czekolady, dlatego też organizm reaguje na takie pieczywo jak na słodycze.

W chlebie pszennym w 100 gram mamy około 260 kalorii, natomiast w chlebie razowym około 280 kalorii, z tym że ciemne pieczywo jest o wiele zdrowsze i wartościowsze.

Author: admin

Udostępnij artykuł na: