Dworzec Łódź Fabryczna – największy i najdroższy w Polsce

W ostatnich latach w Polsce otwarto na nowo wiele wyjątkowych dworców kolejowych, które dzięki rozległym pracom odzyskały wspaniały wygląd i zapewniły podróżującym o wiele większy komfort. Jednym z ostatnich oddanych do użytku dworców w Polsce jest Łódź Fabryczna. To obecnie największy i jednocześnie najdroższy dworzec kolejowy w kraju!

Nad projektem dworca Łódź Fabryczna pracowało ponad 300 konstruktorów oraz rozległe grono innych specjalistów. W skład ogromnego kompleksu, który został z pompą otwarty 11 grudnia 2016 roku, wchodzi nie tylko nowoczesna stacja kolejowa, która położona jest 16 metrów pod ziemią, ale również dworzec autobusowy, podziemne parkingi, nowy układ torowisk i dróg.

Planowane są też nowe inwestycje wokół dworca, dlatego też ma on okazję stać się jednym z najważniejszych punktów na mapie Łodzi. Tereny wokół tworzą tak zwane Nowe Centrum Łodzi i mają powstać tu między innymi place miejskie, strefy kultury i sztuki, zielone nasadzenia, by stworzyć przyjazną przestrzeń zarówno dla mieszkańców Łodzi, jak i dla odwiedzających ją osób.

Architektura nowego dworca Łódź Fabryczna

Prace nad nowym dworcem trwały aż przez 5 lat. Teraz podróżni nareszcie mogą z niego korzystać i robić to naprawdę bardzo wygodnie. Dworzec został zaprojektowany w taki sposób, aby połączyć w sobie komunikację kolejami, autobusami, samochodami oraz komunikację miejską.

Na uwagę zasługują jednak nie tylko przemyślane rozwiązania transportowe, ale również sama architektura. Dworzec posiada dach z 10 tysięcy trójkątnych paneli wpuszczających do środka naturalne światło. Nowoczesny dach świetnie komponuje się ze zrekonstruowanymi fasadami znanymi ze starego dworca. Tworzą one także ściany zewnętrzne hali głównej. Takie rozwiązanie miało upamiętnić dawny dworzec Łódź Fabryczna.

We wnętrzu można również podziwiać murale, które znajdują się głównie w poczekalniach. Na muralach widnieją pozytywne napisy, na przykład: „Dobry wieczór spędzisz w Łodzi”, „Łódź Wita” czy „Miłego dnia”.

Warto było czekać

Rozpoczęcie budowy nowego dworca Łódź Fabryczna nastąpiło w październiku 2011, natomiast planowo miały się one zakończyć w lutym 2015 roku. Prace budowlane nie zakończyły się na czas głównie ze względu na wykrycie soczewki wodnej w rejonie ulicy Niciarnianej, dlatego też konieczne było zaprojektowanie na nowo jednego ze znajdujących się w tym miejscu tuneli.

Budowa dworca miała kosztować łącznie 1,75 miliardów złotych. Unia Europejska dofinansowała inwestycję na kwotę 1,3 miliarda złotych, natomiast miasto przeznaczyło na inwestycję 460 milionów złotych.

Otwarcie nowego dworca kolejowego, które miało miejsce 11 grudnia 2016 roku, przyciągnęło na miejsce tłumy mieszkańców Łodzi i nie tylko. Reakcje był przede wszystkim pozytywne, ponieważ dworzec rzeczywiście na nie zasługuje. Jest jedyną tego rodzaju budowlą w Polsce, która wyposażona została w tak nowoczesne systemy oraz unikatowe rozwiązania architektoniczne. Warto wobec tego zawitać na dworzec Łódź Fabryczna, aby zobaczyć go na własne oczy!

Author: admin

Udostępnij artykuł na: