Interaktywna

Blog informacyjny

Zdrowie

Nabiał podczas odchudzania

Podejść do diet redukcyjnych jest wiele. Istnieją zwolennicy wykluczania grup produktów oraz ci, którzy uważają, że odchudzanie musi iść w parze z długotrwałą zmianą stylu życia. Bez względu na cel i preferowany sposób, często pojawiającym się pytaniem jest – co z nabiałem? Zwiększyć czy zmniejszyć podaż? Jeśli zwiększyć – w jakiej formie? Warto powołać się na biologiczne działanie produktów mlecznych na organizm.

Nabiał jest stosunkowo kaloryczny i bogaty w tłuszcze, jednak nie dyskwalifikuje to go z produktów przyjaznych odchudzaniu. Jego działanie pro-redukcyjne występuje w dwóch wymiarach. Pierwszy z nich to uniemożliwianie przenikania tłuszczu do komórek tłuszczowych. Odpowiedzialny za to jest obecny w produktach mlecznych kwas rutenowy. Jest to nienasycony kwas tłuszczowy, zwany z angielskiego CLA (cojugated linoleic acid). Jako że wykazuje duże powinowactwo do enzymu, który umożliwia transport tłuszczu do komórek, wiąże się z nim, czym hamuje proces zwiększania objętości tkanki tłuszczowej. Odgrywa to znaczącą rolę w metabolizmie. Powyższa zależność została udowodniona ponad dwunastoletnimi badaniami, w których brali udział mężczyźni w wieku 40-60 lat. Ci, których dieta była bogatsza w tłusty nabiał taki jak ser twarogowy, mieli mniejsze skłonności do otyłości. Wyniki zostały opublikowane w 2014 roku i zrewolucjonowały świat dietetyki. CLA jest obecnie szeroko stosowany do produkcji preparatów odchudzających.

Drugi atut nabiału w kontekście redukcji to jego wysoka zawartość wapnia. Wykryto bezpośredni związek między przyrostem tkanki tłuszczowej a obniżonym stężeniem jonów wapniowych w organizmie. Wysiłek fizyczny, którego często podejmują się osoby na diecie, dodatkowo obniża poziom wapnia, zatem powinno się wyjątkowo dbać o jego podaż. Ponadto nabiał charakteryzuje się wysokim współczynnikiem sytości, co oznacza, że już jego niewielkie ilości „zabijają” głód na dłużej, co może pomóc w walce z podjadaniem między posiłkami.

Produkty mleczne są często wykluczane przez osoby odchudzające się – jednak niesłusznie. W celu utrzymania zdrowej i zbilansowanej diety oraz zyskania kontroli nad masą ciała, zaleca się spożywanie umiarkowanych ilości nabiału w ciągu dnia